Monday, December 5, 2011

Bertingkat dan berkongsi..

                                               

Pernah makan kek bertingkat pengantin tak? Haa..I am sure many of you memang menunggu acara potong kek, lagi-lagi kalau kek tu bertingkat-tingkat. Lagi tinggi, lagi kita exicited,kan? Lagi lagi if kek tu flavored yang kita paling suka,kan? Lagi la, kita tunggu sampai dapat! Kenapalah agaknya kita exicited dengan kek bertingkat? Sebab kalau kek tu, bukan kek dummy, everyone can get a portion and a big portion, I assumed. Because volume kek yang besar tu membolehkan semua orang dpt sama-sama rasa the yumminess of the cake! =)

On the other hand, when we mentioned biz bertingkat-tingkat, impulse dalam otak terus mencetuskan perkataan MLM. Yes, perkataan MLM. Ada yang suka, ada yang tak, ada yang sanggup buat blog, or website or a page on FB hanya untuk menceritakan keburukan MLM. Dan, di dalam negara yang penuh kebebasan untuk memilih ini, semua orang ada hak untuk bersuara, walau pun suara itu mungkin menyakitkan sesuatu pihak.

Yes, saya adalah salah seorang orang yang pernah membenci MLM. Sebab saya DENGAR ORANG CAKAP yang MLM hanya menguntungkan orang di atas = upline, orang bawah = downline, hanya buat kerja. Siap ada yang untung infinity lagi (I mean, be real la!). Maksudnya, dia dah tak payah kerja, orang bawah cari orang, dia goyang kaki! Saya juga DENGAR ORANG CAKAP, ramai orang yang lingkup dengan MLM sebab dah ambil modal banyak, tapi barang tak terjual, and upline yang dapat pakai kereta baru, duit banyak, rumah besar, dah bunyi macam along pun ada kan? All people's says.

TAPI, saya tak pernah dengar dari mulut `orang MLM’ sendiri, apa yang diaorg dapat `rasa’ dan `lalu’ with choosing MLM as a mean of their income. Saya TAK PERNAH DENGAR dari mulut `orang MLM’ sendiri, apa yang bagi diaorg kekuatan untuk terus bekerja dalam `bidang’ ni. Dan untuk berubah, saya mengambil keberanian untuk mendengar cerita dari pihak mereka pulak. Dengar sponsoring mereka, pergi ke kelas mereka dan bergaul dengan mereka, golongan yang saya rasa pada suatu masa dahulu, tak mungkin saya `gauli’.

First question? Iye ke, boleh dapat bonus RM 4500 first month? Second question? Iye ke barang boleh jual dengan cepat? Third question? Takpe ke kerja asyik nak cari orang baru je, nak jumpa diaorg, ajak jual barang? Orang takkan benci kita ke? (Sebab saya sendiri dulu benci jumpa org MLM ni, asyik cerita psl biz, nak jual barang and duit je)

Now? First question saya terjawab, tak, saya TAK DAPAT pun dapat RM 4500 sbg bonus saya, tipu! Sbb saya dapat RM 7000 sebagai first bonus saya.

Second question? Tipu, barang tu bukan senang nak jual, tapi SGT senang nak jual, kalau kita BUKA mulut untuk menjual. (Kalau kita beli handbag Loius Vuitton tapi tak pakai, orang takkan tau kita ada hangbad LV)
                                    
                                     Multicolor Lady Dior, santek!!

Third question? Saya tak boleh nak kawal perasan orang pada saya setiap kali saya bercerita atau approach tentang biz dgn mereka, sbb saya hanya berniat untuk BERKONGSI PELUANG sahaja. Saya takkan membenci, menjauhkan diri apatah lagi bercerita buruk tentang sesiapa sahaja yang saya telah jumpa sama ada untuk bercerita psl biz atau untuk membeli Premium Beautiful dari saya; but at the end tidak membeli dari saya atau tidak berminat untuk join biz ini. Kak Maisarah and Kak Tahirah, tidak pernah mengajar saya untuk berbuat demikian, malah saya diajar untuk mengucapkan terima kasih kerana sudi memberi saya peluang untuk bercerita tentang peluang yang saya lalui sekarang. In return, saya berharap, tiada sesiapa yang akan `allergic’ dengan saya apabila saya membuka mulut tentang Premium Beautiful. Niat saya cuma ingin berkongsi, tidak lebih daripada itu.

That's not all, saya juga di train, bukan dilepaskan begitu sahaja. I have personal touch session with both Kak Mai and Kak Tahirah, setiap minggu ada saja text di inbox hp saya, bertanyakan masalah dan mengingatkan target yang perlu saya capai. Saya boleh hubungi mereka bila-bila sahaja sekiranya ada masalah, atau sekadar bercerita tentang kutukan orang. Kekuatan saya (selain datangnya dari Allah dan hubby yang memahami), juga dari mereka. (Biz dobi pun takde orang yang bimbing sampai mcm ni, in fact ilmu yang drpd mereka yang saya gunakan utk dobi juga..)

There is no easy money, people! You work, you get it! So, jgn simply cakap MLM is easy money. Kita perlukan ilmu utk ber biz (we have class on Wednesday and Saturday, and it is free!), kita perlukan tunjuk ajar dari mereka yang dah berpengalaman spy tak tergelincir (I have Kak Mai and Kak Tahirah), kita perlukan sokongan dan disekelilingi oleh mereka yang mempunyai target yang sama spt kita (di stokis B23) dan paling penting, kita perlukan kekutan diri untuk terus bergerak (ini hanya Allah yang boleh beri, so, jgn berhenti `MEMINTA' dari yang benar). Jadikan peluang ni utk kita dapat side income, utk dpt financial freedom, or at least jadikan peluang ni utk kita menduga keberanian diri sendiri.

Balik pada kek tadi, semakin tinggi kek, semakin ramai orang boleh rasa, tapi bila dah dipotong-potong, diagih-agihkan, mesti akan habis juga, right? And then, kita kena pegi majlis kawin yang lain pulak, or maybe birthday party, untuk rasa kek yang lain; yang mungkin lebih tinggi dan besar...
                                  
                                                    Hanie Adzman

Semua orang tahu resepi untuk berjaya tapi tak semua bersedia utk membayar     harganya.. CDM Kak Yah 

No comments:

Post a Comment